دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 1 بار فرمت فایل: pdf حجم فایل: 17179 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 541
این جزوه درمورد متون فقه خصوصی رشته حقوق است كه با فرمت پی دی اف در 541 صفحه آماده شده است کتاب های خلاصه منابع رشته حقوق خصوصی برای آمادگی آزمون دکتری دانشگاه آزاد به همراه 354 سوال تستی با پاسخ های کاملا تشریحی
قیمت فایل فقط 7,800 تومان
کتاب متون فقه خصوصی رشته حقوق
کتاب های خلاصه منابع رشته حقوق خصوصی برای آمادگی آزمون دکتری دانشگاه آزاد به همراه مجموعه تست ها با پاسخ های تشریحی
بخش اول: کتاب قضا
گفتار اول : قضاوت
متن: و هو وظیفه الامام او نائبه، و فی الغیبه ینفذ قضاء الفقیه الجامع لشرائط الافتاء« فمن عـدل عنـه الـی
قضاء الجور کان عاصیاً
ترجمه: قضاوت عبارت از حکم کردن میان مردم است و برای کسانی که شایستگی آن را دارند واجب کفائی است. ولی
در صورت حضور امام معصوم این کار وظیفه امام معصوم یا نائب وی می باشد در عصر غیبت قضاوت فقیهـی کـه دارای
شرایط فتوادادن است نافذ می باشد.
بنابراین هر کس که از مراجعه به ایشان سر باز زند و به قضات جور مراجعه کند، گناهکار و فاسق است.
مراجعه به قضات جوردر صورت وجودقضات منصوب از جانب امام، از نظر شیعه گناه کبیره محسوب می شود واگر بدین
وسیله حکمی از طرف این قضات صادر شود و فرد ازاین طریق چیزی را به دست آورد اگر نسبت به آن چیز محق باشـد،
ازراه حرام به دست آورده است.
گفتار دوم : شرایط قاضی
- متن: تثبت و لایه یالقاضی بالش هاع و بشهاد عدلین و لابد من الکمال و العداله هواهلی الافتاء و الذکوره و
هالکتاب و البصر الا فی قاضی تحکیم.
ترجمه: ولایت قاضی برای قضاوت کردن بوسیله شیاع و شهادت دو مرد عادل ثابت می شود و باید دارای اوصافی
همچون: کمال (بلوغ و عقل و طهارت مولد) عدالت، شایستگی فتوی دادن(قدرت اجتهاد و استنباط) مذکر بودن و
توانایی نوشتن بر خوردار از بینایی بودن، باشد اما در قاضی تحکیم این شرایط معتبر نیست.
توضیح: ولایت داشتن فرد برای قضاوت ومنصوب بودن از جانب امام معصوم برای قضاوت به دوطریق ثابت می شود :
الف - شیاع: به این معنی است که گروهی مطلبی را نقل کنند که از قولآن هااطمینان حاصل شود که به آن استفاضه
می گویند.
ب: شهادت دو مرد عادل، که باید حتماً دو مرد عادل باشند و به شهادت یک مرد عادل و یا شهادت خود فرد ثابت نمی
شود.
مدعی و مدعی علیه
مدعی به کسی گفته می شود که ادعایی را علیه دیگری مطرح می کندو ادعای وی خلاف اصل و خلاف ظاهر می باشد و
همچنین مدعی به کسی گفته می شود که در صورتیکه که در صورتیکه ادعای خود را ترك کند دعوی خاتمه مییابد.
مدعی علیه به کسی گفته می شود که در ادعایی را علیه وی مطرح میسازند ودر مقابل این ادعا پاسخی که مدعی علیه
مدعی می تواند بدهد این است که یا در مقابل ادعای مفرد اقرار می کندیا اینکه ادعای مقابل را انکار می کندو یا سکوت
می کند که این سکوت نیز آثار خاص خود را خواهد داشت.
مثال: فرد الف ادعا می کند که شخص به مبلغ معینی را به وی بدهکار است دراینجا شخص الف مدعی است چون اصل،
عدم مدیونیت شخصی به دیگری است (خلاف اصل) و همچنین گفته وی خلاف ظاهر است این است که هیچ کس به
دیگری پولی را نداده و پولی نگرفته است وهمچنین اگر شخص الف ادعای خود را ترك کند دعوی خاتمه مییابد.
درمقابل شخص به مدعی علی هست ادعایی وی مطرح شده است که همین فرد (مدعی علیه)می تواند در پاسخ ادعای
شخص مدعی اقرار کند به درستی ادعای مدعی و یا اینکه ادعای مدعی را منکر گردد و یا اینکه سکوت اختیار کند همه
این موارد آثار خاص خود را خواهند داشت
سوالات تستی
1- حق انتخاب یکی از دیات ششگانه با کیست ؟
1) در عمد وشبه عمد با جانی و در خطای محض با عاقله است .
2) در عمد با ولی دم و در شبه عمد با جانی و در خطای محض با عاقله است .
3) در عمد با ولی دم و در شبه عمد و خطای محض با جانی است .
4) در عمد با ولی دم و در شبه عمد و خطای محض با عاقله است .
-2 چنانچه در شهادت برزنا شهود کمتر از نصاب باشند حکم چیست ؟
1) با سوگند شهود کمبود آن جبران میشود . 2 ) شهود حد قذف می خورند .
3) زنا ثابت نمی شود و شهود رها می شوند . 4 ) شهود تعزیر می شوند.